28 november 1993

28 november 1993 - Aurangabad, India

Om 7 uur opgestaan en toast met jam en gekookt ei gegeten in het restaurant. Om 8 uur op het busstation waar we eerst kaartjes kopen voor de bus naar Poona, morgenochtend 6.30 uur. Dan met de bus naar Ellora caves, mooie rit langs onder andere Dalautabad, een moslim fort waar nog heel veel, verspreid over groot gebied van overeind staat. Om half 10 is het nog rustig bij de grotten van Ellora. We komen direct binnen bij de grootste en mooiste (nr.16) en zijn onder de indruk. Geheel (van bovenaf) uitgehouwen uit steen met prachtige beeldhouwwerken. We bekijken nog een aantal van de overige 34 caves. De locatie is hier niet zo mooi als in Ajante. Cave nr. 16 kunnen we ook van bovenaf bekijken, echt heel groot. Hier en daar is nog het pleisterwerk met de originele beschildering aanwezig. We zijn vandaag overigens weer net Beatrix en Claus; we gaan met families op de foto, houden baby’s vast en schudden kinderhandjes. Na de lunch gaan we met de bus naar Daulatabad, waar een fort uit de 14e eeuw staat. Er staat nog heel wat overeind, onder andere een enorme overwinningstoren, 60 meter hoog. Die kun je niet beklimmen, maar wel het eigenlijke paleis op een heuvel van 200 m. 4560 treden omhoog en een prachtig uitzicht. Beneden liet een gids met toorts ons eerst de vele valstrikken van het fort, dat bekend stond als onneembaar zien. Om half vier zijn we weer beneden, drinken een drankje en gaan met een overvolle (33 personen) minibus terug naar Aurangabad. Onze slimme ober doet er meer dan een half uur over om onze bestelling te serveren, we willen 1 black coffee met aparte melk en 1 buornvita. Eerst krijgen we iets ondefinieerbaars dat teruggaat, dan 1 kop buornvita en 1 kop melk en dan de rekening! Uiteindelijk krijgt Jelle een kopje bruin water met nescafé op een schoteltje. Hier gaan we vanavond zeker niet eten. In plaats daarvan eten we in het hotel aan de overkant, ziet er ongezellig uit maar het eten is goed. Dumaloo kashmiri en paneer makhani. Nog steeds hebben we moeite met het onthouden van de Indische namen. Na het eten kijkt Jelle naar sport op Star TV, onder andere beelden uit de wedstrijd Ajax-Groningen!