30 augustus 1993

30 augustus 1993 - Calcutta, India

Toch lekker geslapen in onze muffe kamer. Om half acht ontbijt met papaya, pap, gebakken eieren, toast, jam en banaan. Bui-ten merken we dat de rust die gisteren zo opvallend was echte zondagsrust was, het verkeer is nu heel druk. We kijken nog naar een andere kamer (goedkoper) maar alles is vol in de buurt. Een kamer voor 100 rp is een echte cel met 2 vieze matrassen. Nog maar een nachtje in het Fairlawn dan, het eten is in ieder geval fantastisch. We gaan met de bus naar de West-Bengaalse Tourist Office, waar we informatie krijgen over Sunderbans, het nationaal park in de delta van de Ganges met de mangroves en Bengaalse tijgers. We kunnen daarop eigen gelegenheid heen, moeten dan wel een permit hebben. Die halen we in de Writers Building, vroeger het administratieve centrum van koloniaal India, nu een heel groot, stoffig gebouw met overal stapels papieren en honderden ambtenaren van de West-Bengaalse overheid. Als we de Secretary Deputy of the Forest Departement hebben gevonden, blijkt dat ze hier pas om 1 uur beginnen met werken! Langzaam druppelen de heren en 1 vrouw binnen, gaan achter hun bureau zitten en doen dan helemaal niets! Na een uur hebben we de permit. We gaan dan kaartjes kopen voor de trein naar Varanasi. Hier is een speciaal kantoor voor, met weer een speciale afdeling voor toeristen. Dit verloopt zeer vlotjes, per computer worden onze reserveringen voor de nachttrein van a.s. vrijdag gemaakt. Dan gaan we terug naar de Tourist Office waar ze de touristlodge in het park voor ons reserveren, een double room kost 6 gulden per nacht. Precies op tijd (13 uur) voor de lunch zijn we terug in het Fairlawn. Vlees, aardappels, bietensla en dan rijst met garnalen en groente en verse ananas toe. 's middags bezoeken we het planetarium, waar alleen om half 7 een Engels voorstelling is en de St.Paul's Cathedral die heel hard toe is aan een flinke renovatie. Van binnen een mooie kerk. We gaan op zoek naar Fort William en vinden dit eigenlijk niet. Wel zien we wat muren, geheel overwoekerd en je mag niet naar binnen. Om 5 uur is er thee met biscuitjes in het hotel en praten we met 2 Engelsen die hier alleen voor de thee komen en ons tips voor India geven. Het diner is minder copieus dan de lunch, maar ook zeer de moeite waard; bloemkoolsoep, lamskotelet, boontjes, aardappelpuree, pudding en koffie.