31 augustus 1993

31 augustus 1993 - Pakhiralay, India

IMG0001sunderbans_bus

Weer om half 7 op. Gepakt en om 7.15 uur hetzelfde ontbijt als gisteren. We nemen een taxi (20 rupee) naar BabuGhet, het busstation aan de rivier. Daar vertrekt om 9 uur de bus naar Basanti. De bus raakt onderweg zeer vol, maar niet zo vol als sommige andere bussen waar we mensen op zien zitten en aanhangen, Om 12 uur stipt zijn we niet in Basanti zoals wij denken maar in Sunakhali waar we de rivier nog over moeten naar Basanti.

002_recht

Op een soort praam worden we overgezet. het is enigszins onduidelijk hoe we nu verder moeten er schijnt een boot te gaan naar Gosaba en daarvandaan weer een naar Sunderbans. Gelukkig zijn de mensen nog steeds behulpzaam en een man die goed Engels spreekt zegt dat ze beter de zogenaamde 'auto' kunnen nemen. Dit is een 3-wielige brommerriksja, die de enige in het dorp lijkt. Voor 35 rupee brengt de chauffeur ons naar Gosaba. We worden enorm aangestaard, hier en onderweg. Eerst nog weer een boot nemen naar Gosaba, daar kunnen we weer verder met een fietsriksja. Hier gewoon een soort bakfietsen, maar dan met de bak achterop.

sunderbans_riksjha

Weer een behulpzame Indiër maakt de deal voor ons, 15 rupee voor een half uur fietsen. Zwaar werk, het waait, regent soms, de wegen worden slechter en wij wegen zo'n 165 kg met bagage. Onderweg dolenthousiaste kindertjes. We krijgen steeds sterker het gevoel dat hier niet zo vaak toeristen komen. We komen in Pakhiralay waar we een laatste boot moeten nemen naar de tourist-lodge. Het landschap is apart, heel veel water en modder. Het is blijkbaar eb in de delta. De bomen worden niet hoog en staan in het water. Boven uit alles donkere, dreigende luchten. Denkend aan Holland... De tourist-lodge is een groot complex met 30 kamers, we zijn samen met een Indisch stelletje de enige gasten. De permit moet getoond en wordt uitgebreid bestudeerd en dan is er thee, met veel melk en suiker a la India. We bezoeken de watchtower van het complex en zien apen, herten, ooievaars en een soort wilde zwijnen. Nog geen tijger. Om 6 uur is het donker, geen elektriciteit hier. Verder nette kamers met spiegel, haakjes, kastjes, muskietennet en douche. Om half 9 is er diner: rijst (veel), groenten, eicurry en dhal. Smaakt prima.