1 september 1993

1 september 1993 - Pakhiralay, India

004

Precies 3 maanden en tevens 13 weken weg. Een vierde al om! Om half 7 worden we gewekt door iemand die vraagt of we ontbijt willen. Om 7.45 uur is dit klaar. Hardgekookt ei, gebakken aardappels en vette warme chapatis. Aan de thee raken we al gewend. Op de een of andere manier verloopt de communicatie tussen ons en het (talrijke) personeel van deze overheidsgerunde lodge niet zo soepel. Ze willen weer de permit zien, we moeten betalen voor onze aanwezigheid hier en ze stellen nog wat onbegrijpelijke vragen. Om half negen is alles toch geregeld en vertrekken we voor ons boottochtje door dit gebied. Vergezeld door 2 boatsmen en een gids. Het is nu vloed, een enorm verschil met gisteren, nergens modder meer. Het weer is goed, veel zon met mooie wolkenluchten. Het waait flink zodat we niet merken dat we behoorlijk verbranden. We krijgen een lunch, van rijst en verschillende curries. Het enige wild dat we zien zijn grutto's, tureluurs en wulpen. En 1 hagedis. Ook een stop bij een watchtower levert niet op.

sunderbans_boot

's Middags is het eb, een verschil van enkele meters. Nu moet er meer wild te zien zijn. We varen nu echter alleen op brede rivieren, het weer wordt slechter en soms lijkt het wel of we op zee zitten, we zien alleen nog water. De gids is heel bang, hij heeft het steeds maar over de 'big waves'(van nog geen halve meter) en we mogen niet samen aan een kant zitten vanwege de balans! Om half 6 zijn we terug. Later is er hetzelfde diner als gisteren, nu met kip (tamelijk taai).