31 maart 1994

31 maart 1994 - Tartus, Syrië

Jelle haalt lekkere broodjes (kadetjes)voor het ontbijt. Kaas, jam en we kunnen koffie zetten in het hotel. Echt een ideaal hotel hier, de kamer is ook heel gezellig. We blijven dus een beetje hangen, maar zijn toch om half elf in de kathedraal annex museum. Van buiten net een vesting, van binnen een mooie kerk. Het museum heeft extreem weinig uitleg, wel enkele mooie voorwerpen, onder andere grafkisten uit Amrit, een voormalige stad van de foeniciërs waar we vandaag ook heen willen. Eerst bekijken we nog de oude stad in Tartus, absoluut niet gerenoveerd,dus een zooitje. Wel zonde eigenlijk want er staan nog mooie stukken muur, poorten en gebouwen. Vervolgens naar het postkantoor, sinaasappelsap gedronken en met de boot naar Arwad.

IMG0042

Dit is een klein eilandje dat in 1302 het laatste was wat de kruisvaarders hier aan gebied hadden. Het is ook het smerigste eiland dat ik ooit gezien heb. Al het afval wordt zo op straat of in zee gegooid. Ook zijn er veel te veel kinderen, zij zien er vaak uit als kleine beestjes, zo vies. Felafel gegeten. Er is nog een fort met museum. Hier krijgen we nog ruzie met de beheerder, hij wil sluiten maar het is nog maar 5 voor 2. Hij belt zelfs de politie. Als we al op de boot zitten om terug te gaan komt een agent vragen of we mee willen gaan. Nou nee, bedankt. We lullen ons er vrij gemakkelijk uit. Avontuur op Arwad! Vanuit Tartus liften we naar Amrit, de phoeniciëse stad, met 2 jagers. Zij knallen wat zwaluwen neer, niet zo leuk dus. Wij bekijken twee torenachtige gebouwen, waarschijnlijk tombes. Vooral de veldbloemen (zelfs lupinen) zijn hier heel mooi. Het is wel weer erg bewolkt. Met dus bus terug (gratis). ’s Avonds shoarma gegeten. Alles gaat heel vroeg dicht in Tartus.