8 februari 1994

8 februari 1994 - New Delhi, India

Om kwart voor 8 arriveren we in Delhi, precies 1 uur te laat. Nog beter geslapen dan de eerste nacht. Ontbijt in de refreshment room. Vanmiddag om 2 uur gaat er een trein naar Amritsar en die besluiten we te nemen. Een halve dag lijkt ons wel genoeg voor ons derde bezoek aan Delhi. De kaartjes bemachtigen kost veel moeite; de toeristenboeking wil onze wisselformulieren niet accepteren (te oud) en in het gewone kantoor staat een enorme rij die voor mij alleen maar langer lijkt te worden. Dan gaan de 2 beambten ook nog rustig een maaltijd nuttigen. Net een film. Als het toch nog lukt halen we bij de poste restante 1 kaart en 1 brief (maar zeer dik en met trouwfoto, van Alice dus). In Delhi is het koud en heeft het duidelijk veel geregend. We gaan op zoek naar de Travel Kits voor de landen die hier na komen. Dit kost nog al wat moeite. Uiteindelijk vinden we Syria en Jordan, Pakistan en Yemen. Ook kopen we nog contactlensvloeistof en Jelle een broek. Dan gaan we lunchen bij Café 100 (de ijsjes zijn nog steeds uitstekend) en snel met een riksja terug, want om half 3 vertrekt de trein.

IMG0078

En wat voor trein; smerig, houten banken en overvol. Was het toch niet zo’n goed idee om zonder nachtrust nog 7 uur toe te voegen aan onze 36-urige treinreis. Het valt toch weer mee, de tijd gaat snel, we kopen lekkere snacks. Alleen het laatste stuk is eindeloos, met 1 uur vertraging komen we om kwart voor 11 doodop in Amritsar aan. De hotelzoektocht valt niet mee, we hebben constant een horde riksja’s achter ons aan, veel is of duur of vies. Hotel Golden, dat gerund lijkt te worden door een tienjarig ventje vinden we tenslotte oké.