1 februari 1994

1 februari 1994 - Kandy, Sri Lanka

We hebben gisteren de planning voor de resterende tijd op Sri Lanka gemaakt en besloten vandaag een dagtocht naar Sigirya te maken. Om 8 uur vertrekt de bus uit Kandy, de rit duurt 3 uur. Het is een warme, wolkenloze dag. We wisten dat de entree 7 dollar zou zijn en inmiddels blijkt het zelfs verhoogd naar 12, dat was één van de redenen om te besluiten maar één van de ancient cities te bezoeken. Eenmaal hier zijn we toch blij dat we gekomen zijn. Als je al zoveel moois voor bijna niks hebt gezien is niets natuurlijk 25 gulden per persoon waard, maar het is wel heel bijzonder.

IMG0073

Sigirya is een enorme, alleenstaande rots met prachtige watertuinen eromheen. Boven op de rots staan de fundamenten van een paleis uit de 5e eeuw, maar halverwege bevindt zich de attractie. Prachtige fresco’s in een grot.

IMG0066

Dit vooral maakt Sigirya de moeite waard. Al met al is het een hele klim omhoog waar we dan wel een prachtig uitzicht hebben. Eenmaal beneden nemen we een bus naar Dambulla waar we moeten overstappen naar Kandy. Twee Sri Lankezen hebben ons verteld dat de rotstempel in Dambulla nu gratis is in plaats van de 12 dollar. We geloven het eigenlijk niet maar gaan toch maar even kijken. We komen dan 2 Hollanders tegen die zeggen dat het inderdaad niets kost en we gaan dus omhoog. De tempel is leuk met heel veel boeddhabeelden in natuurlijke grotten, maar je mag helemaal geen foto’s maken en we zijn inmiddels erg moe, dorstig en verhit. Weer buiten zie ik opeens Robert staan, een van de 2 Zwitsers die we nu dus voor de 4e keer tegenkomen. Zij vertellen ons dat een vrouw hier vorige maand een foto heeft gemaakt, zittend op een boeddhabeeld en deze is gepubliceerd. Toen zijn alle bewakers ontslagen (die waren omgekocht) en nu is het dus gratis. Een vreemd verhaal. Om half 5 nemen we weer afscheid en een razendsnelle bus brengt ons terug naar Kandy waar we weer bij de Chinees gaan eten. ‘s Avonds zijn we doodmoe maar hebben een hele leuke dagexcursie gehad.