21 maart 1994

21 maart 1994 - Palmyra, Syrië

Om half 10 vertrokken uit het Al-hareman hotel. Dit hotels is zeer goed bevallen, brandschoon, gezellig, mooi oud gebouw in een rustig straatje, toch centraal gelegen. De reis naar Palmyra verloopt problematisch. Eerst twee bussen om naar het goede busstation te komen, waar we na een heleboel geharrewar via Homs (behoorlijk om) naar Palmyra of Tadmor (zoals iedereen het noemt) moeten. Al met al zijn we er pas na drieën, bovendien vraagt men voor beide bussen eerst veel te veel. De weg die Palmyra inloopt gaat dwars door de ruïnes. Zonde!! Maar mooi. Ook weer mooi weer vandaag. Onderweg trouwens heel veel tanks gezien. Vlak landschap, echt woestijn. Vreemde hutjes in puntvorm, heel hoog. Deze vorm scheen goed warmtewerend te zijn. Palmyra is een beetje toeristisch centrum geworden met restaurantjes, souvenirwinkels etc. In het New Tourist hotel kost een kamer met afdingen een tientje. Geen ‘new’ wel leuk en schoon hotel na een gratis kopje thee (het eerste van zeer velen) er op uit, de frisse lucht in, na de –hier altijd benauwde- bussen. Bij de entree van de ruïnes, de poort, staat een kameel met jong. Voor haar voorgangers is de Romeinse weg nooit bestraat. Veel zuilen, overal stenen, enkele mooi gerestaureerde gebouwen, alles prachtig in het namiddaglicht. We kijken globaal rond, beklimmen een heuvel, vanwaar we een mooi overzicht hebben ’s Avonds (droge) kip gegeten met brood, tomaat en yoghurt in het tentje 4 andere Hollanders van de Djoserreis , één van de vele toeristbussen die we vanmiddag zagen. De woonkamer van het New Tourist is gezellig.