27 februari 1994

27 februari 1994 - Jaffa, Israël

Als we wakker worden regent het. Shit! Het weer is hier toch wel een belangrijke en wisselvallige factor. De ene dag alleen een t-shirtje, de volgende dag trui en regenjas. Brood gekocht, verder is alles nog steeds dicht. Als we hebben ontbeten, gepakt en gewacht tot het droog is, is het bijna half 12. Met de bus naar het central busstation, waar we verder gaan met een superdeluxe dubbeldekker naar Tel Aviv. Bovenin hebben we een prachtig uitzicht over de groene natuur in Israël. Binnen drie kwartier zijn we al in Tel Aviv. Het busstation daar is ongelofelijk. Een 6 verdiepingen hoog geheel vol winkeltjes en vooral etenstentjes. Supermodern. We nemen weer een stadsbus nu naar Jaffa, Tel Aviv’s oudere gedeelte. Vroeger zelfstandig nu deel van de ‘Big Orange’. De skyline van Israël’s grootste stad heeft inderdaad wel iets Amerikaans. In Jaffa schijnt een leuk hostel te zijn vandaar dat we hierheen gaan. Het is een mooi oud gebouw, smaakvol opgeknapt, waar we gelukkig nog net twee bedden in de enige mixed sex slaapzaal kunnen krijgen. Dat is dan wel duurder dan bijvoorbeeld de enorme en compleet ingerichte kamer met ontbijt in Colombo die we toen zo asociaal duur vonden. Dit is Israël… en dat hier niet op  een dubbeltje wordt gekeken zien we ook als we door Old Jaffa lopen.

IMG0075

Hier is een -gratis- bezoekerscentrum vol informatie panelen, oude fundamenten en een film die door een druk op de knop gaat lopen. Dit oude stadje is zeer terdege gerestaureerd, heeft nu veel kunstgalerieën en dure restaurantjes. Het stormt en we waaien lekker uit langs de Middellandse zee. Met wat fantasie kon dit overal in Europa (zelfs in Nederland!) zijn. Er is ook een jachthaven en kleine visserijhaven. In de gezellige Grieks geïnspireerde restaurantjes kost een frisdrankje 3 gulden, dus kopen we maar een 2 liter fles en gaan terug naar het hostel. In de drukke woonkamer kun je gezellig zitten (alleen is de muziek wat te luid), lezen, brieven schrijven etc. We praten met een Nederlandse jongen van 19 die in een kibboets heeft gewerkt. Er wordt hier iedere avond een enorme hoeveelheid voedsel gekookt en voor 6 nis kun je mee-eten. Vegetarisch en heel goed. Als we om 11 uur naar bed gaan is het heel onrustig buiten. Veel geschreeuw, glasgerinkel en alarmen die steeds afgaan. We horen o.a. ‘fucking Jews’. Het duurt heel lang voor het weer rustig is.