30 juli 1993

30 juli 1993 - Tirtagangga, Indonesië

035_recht022036

Op tijd vertrokken na een goed ontbijtje van bananenpannenkoek en fruitsalad. Hele mooie rit eerst door de sawa’s langs de kust en dan omhoog naar Tirtagangga, waar niet alleen de mooiste sawa’s van Bali zijn maar ook een waterpaleis met zwembad, gebouwd voor de Rajah van amlapura. Mooi en rustgevend. Een weer mooie rit voert ons dan naar een viewpoint, zeer moeilijk te vinden, waar vandaan we tot aan de zee kunnen kijken. Het uitzicht is mooi maar het eten heel duur en we gaan dus verder richting Besakih. We lunchen in een klein dorpje met 1 restaurantje, heerlijke saté en voor Bella een omelet. Even later zijn we in Besakih waar zich de belangrijkste tempel van Bali bevindt. Het complex is groot maar niet indrukwekkend en valt behoorlijk tegen. Betalen voor entrance, voor de auto en zeer veel souvenirshops. In de tempel zelf mag je niet. Ik koop een paar slippers en een geschilderd doek van de Ramayana dans. Dan gaan we verder naar Lake Batur. We rijden een stuk over de rim van de oorspronkelijke Batur en hebben in de buurt van Penelokan een prachtig uitzicht over het meer en de nieuwe vulkaan en de krater. In Tirta vinden we een goede kamer voor de nacht en hier eten we ook. Slechte gadogado en de rest is matig. Overigens moesten we in Penelokan weer betalen, nu om het gebied in te kunnen.