4 mei 1994

4 mei 1994 - Bergama, Turkije

We willen een dagtochtje maken naar Pergamon en staan daarom om 7 uur op. Er is echter geen water in de kamer om ons te wassen, blijkbaar afgesloten, net als gisterenavond. Als er ook niemand is om dit te verhelpen en ons ontbijt te geven vertrekken we maar (na bijna een uur wachten!). No water no breakfast? No money! (Yohk su, Yohk kavalte? Yohk lira’s!). Dan maar met bagage en al naar Bergama, om 8.30 uur gaat de bus, dus nog tijd voor een ontbijt. Bergama lijkt wel een leuke stad, de rit hier naar toe was ook mooi, zo groen en vol bloemen. Qua natuur een heel mooie rit hier naar toe ook, het is klaprozen tijd. We sjouwen wat af op zoek naar een hotel, komen aan in een pension met binnenplaats, waar we wel weer de eerste gasten van het seizoen lijken. Eerst maar eens douchen! Dan een drankje in een heel mooi tentje in de buurt en op weg naar de ‘aeropool’; met overblijfselen uit de tijd van het Romeinse pergamon. ‘Tom’ beweert dat dit 8 km lopen is maar via kleine paadjes zijn we er zo en het is een hele mooie route.

IMG0042IMG0041

Zeus en Athenatempels, theater, paleis, bibliotheek en een hele mooie grote tempel. De bloemen zijn echter bijna mooier dan de ruïnes. Dit keer zijn we per ongeluk gratis binnengekomen. Terug in de stad eten we wat bij het nette tentje. Een hamburger kost maar 60 cent. In het centrum zijn een aantal bierhuizen waar we op een terras in de zon een ‘Efes’ drinken. En dat om 2 uur ’s middags het lijkt wel echt vakantie! Tenslotte ‘moeten’ we toch ook nog naar het Asclepion, het vroegere medisch centrum van Pergamon waar ons huidige aesculaap-symbool nog aan is ontleend. Stelt niet zoveel voor in onze (verwende?) ogen. Op onze terugreis komen we door een mooi oud gedeelte van Bergama met een vrouw die thuis zit te weven en een schaap bij iedere deurpost. We hebben een mooi dakterras bij ons hotel, maar het is niet zo warm meer. ’s Avonds kost het wat moeite om een geopend en goed restaurant te vinden maar tenslotte is het dan ook een succes: gezellig (want er is voetbal) lekker en niet duur. Gebakken groentes in yoghurt, vlees, bonen, kaasrolletjes, knoflookyoghurt en 3 bier kosten ons nog geen 8 gulden.