5 juni 1993

5 juni 1993 - Tioman Island, Maleisië

056_recht

We worden gewekt door de beukende golven op het strand en even later plenst het van de regen. Een stortbui. We besluiten maar uit te slapen. Om 10 uur staan we toch op en lijkt het al wat op te klaren. Douchen en ontbijt in een van de zaakjes dichtbij. Toast met jam en omelet en thee. Tijd om de kust verder te verkennen. We lopen langs rijen hutjes met bijbehorende eettentjes waar zich steeds ook op de receptie bevindt. Opeens zien we een aantal tentjes op het strand. Dat willen wij ook! Bij 'Nazri's place' er pal achter vragen we of we hier kunnen kamperen? No. 'But what about the other tents?' 'Only if you have a tent.' 'We have a tent.' 'Okay.' 'How much is it for one night.' '...' Hier moet de baas bij worden gehaald. Bovenstaande conversatie wordt letterlijk herhaald en op de laatste vraag antwoordt hij 'Free', vergezeld van een achteloos handgebaar. Voor het bedrag van 0 gulden mogen we ook nog de douche en toilet van het chalet-complex gebruiken. Snel uitgecheckt, eigenlijk een uur te laat maar Maleisiers doen blijkbaar niet zo moeilijk. Halfdood komen we met de rugzakken bij de 'camping' aan. Snel tent opzetten en zwemmen.

057

Dit is ideaal! 's Middags wordt het weer schitterend! Jelle snorkelt tot hij er bij neervalt en ik trek voor alle zekerheid maar vast een t-shirt aan. Het zand is geel, het water helder er zijn palmen en het koraal is echt schitterend! Kortom; Tioman, the last paradise on earth, zoals de plaatselijke VVV het noemt. 's Avonds zien we, zitten voor ons tentje de zon in de zee zakken. Helaas belemmert een wolk de ongetwijfeld prachtige zonsondergang. We gaan uit eten op een terrasje aan de zee. Mihoen en fried vegetables met rijst. Erg lekker. Om half 9 is het al helemaal donker een wandeling maken is er niet meer bij. We zitten nog 1,5 uur op een ander terrasje. Drinken thee en bier. Om tien uur naar de tent, een zeer onrustige nacht tegemoet. Het is stikbenauwd en onze buren musiceren tot 2 uur op het strand!