23 november 1993

23 november 1993 - Varanasi, India

IMG0067

Al om 5 uur zijn we in Sunauli waar we een vroeg ontbijt nemen in een traag tentje en de laatste Nepalese rupees omwisselen voor Indiase. Dan weer lopend over de grens, hetzelfde traject als 37 dagen geleden nu in omgekeerde richting. In India stat de bus naar Gorakhpur al klaar; rugzakken op het dak en wij snel naar binnen waar ze ons 10 rp ‘luggagemoney’ vragen. O ja, ook dat was India ze durven de meest onzinnige dingen te vragen, maar daar gaan wij nog altijd niet op in. We kijken nog eens achterom of Jeroen en Rolf ook in de bus zitten, maar nee we zijn toch echt alleen en daar eigenlijk ook al weer aan gewend. De busrit is net als de vorige keer (te) lang en de bus gammel. In Gorakhpur (9.30 uur) zien we weer goed de verschillen tussen India en Nepal; het is hier drukker, rommeliger, armer, maar ook bedrijviger. Moet wel weer even wennen eerst. Ook de onduidelijkheid is weer als vanouds; voor we op het goede busstation voor de bus naar Varanasi staan is het 11 uur. De bus is er dan nog niet. Heel aardig komt de ticketverkoper ons opzoeken als de bus er is. Ook India dus. Het is hier wel heel weinig toeristisch: geen frisdrankjes, geen black tea. De bus vertrekt om een uur of 12 en we mogen van de chauffeur de rugzakken op de bank (3 zits) zetten. De rit is lang, er wordt veelvuldig gestopt en wij zijn moe. We hebben wel mooie uitzichten over het platteland, waar o.a. veel suikerriet wordt verbouwd. Het is hier heel groen, geen herfst zoals in Nepal. We verlangen naar een stevige thali in een goede stationsrestauratie. Daar moeten we tot 8 uur op wachten als we eindelijk in Varanasi zijn. Het eten smaakt ons dan zeer goed en kost maar 10 rupee (60 cent!). Om half 9 kunnen we tickets kopen voor de nachttrein naar Jabalpur en dit verloopt goed. We zijn heel tevreden over het verloop van deze reis tot nu toe. Het is heel gek om voorde 2e keer ergens te zijn zoals wij nu in Varanasi. We gaan ook voor de 2e keer met dezelfde trein, op 6 september zijn we daar in Satna uitgestapt, op weg naar Khajuraho. Onze trein arriveert nu om 22.15 uur. Wij installeren ons en zijn al in slaap als hij om half twaalf vertrekt.