24 november 1993

24 november 1993 - Jabalpur, India

IMG0068

Redelijk geslapen in de trein, ondanks muskieten en veel kou, dankzij een Indiėr die steeds het raam openzet. In Katni ontbeten met een broodje omelet van een bananenblad en melkthee in een terracotta wegwerpbekertje (samen 6 rp pp). Daarbij hadden eigenlijk de wekelijkse nivaquine tabletten gemoeten, maar daar zijn we vorige week woensdag mee gestopt; niet echt nodig in India en zeker niet gezond. We zijn vandaag 25 weken onderweg. Om 10 uur zijn we al in Jabalpur, vroeger dan verwacht/gehoopt. We lopen direct naar Jacksonshotel, volgens ‘Tony” eens hčt hotel van Jabalpur, nu zeer rundown. Dat laatste klopt zeker. De kamers zijn schoon maar zeer slecht onderhouden, we moeten flink onderhandelen en hebben dan een 2 gedeelten-kamer (zit en slaap) met balkon en warm water voor 150 rp. Vervallen maar oké. In het hotel lopen allemaal personeelsleden (te veel) in versleten uniformen en er zijn natuurlijk veel te weinig gasten. Echt een hotel uit een film. Om 12 uur zitten we in de enorme tuin/gazon aan een eenzaam tafeltje heerlijk in de zon aan een glaasje fris en tomatensoep met fingerchips. We besteden deze dag veel tijd aan plannen voor de komende 8 weken India.

IMG0069

We lopen nog wat rond in Jabalpur, wel een nette stad, heel veel fietsers/riksja’s en ook veel kerken en christelijke scholen. Zeker ooit een goede missionaris geweest hier. Bij de bank wordt niet meer gewisseld, we worden zelfs niet meer geholpen maar krijgen wel een masala dosa, zeker iemand jarig. We hebben inmiddels besloten niet naar Kanha national park te gaan. De olifantenrondritten zijn namelijk. afgeschaft, de rit er naartoe is 6 uur en of we ooit een tijger zullen zien? In plaats hiervan voegen we Goa toe aan onze lijst van bestemmingen en Jelle maakt een hele goede planning. Het is wel veel reizen in Zuid-India! We drinken nog een milkshake in een chique restaurant en zitten dan nog even op onze kamer. We hebben de HH-truien gewassen en wat kwam daar een zwart water af! We eten in het Jacksons restaurant: Tandoori chicken, nan, rijst, malai kofte en zeer goede lassi. De rekening bedraagt 134 rp. Koffie toe en vroeg slapen. Veel muskieten hier.