7 december 1993

7 december 1993 - Hampi, India

IMG0095

IMG0094

We worden om 7 uur wakker door het afschuwelijke gerochel en gespuug van vele Indiërs in de badkamers vlakbij onze kamer. Het is dit keer zo erg dat je er bijna beroerd van wordt. Om 8 uur staan we op, snel wassen en uitchecken en dan naar het busstation richting Hampi. De bus vertrekt vrij snel en doet er maar een half uur over. Het is inmiddels droog. Hampi is blijkbaar een echt travellerscentrum geworden, veel hippie-achtige types, wel gezellig. We ontbijten in een tentje in Hampi Bazaar waar ze veel boeken te leen hebben, onder andere de West Asia on a Shoestring, zodat we alvast wat kunnen lezen over het middenoosten en Pakistan. Om een uur of elf gaan we dan de ruďnes maar eens verkennen. We lopen door Hampi Bazaar, vroeger was dit een belangrijke straat en nu dus weer. De ruďnes aan weerszijden zijn in bezit genomen door dorpelingen en omgebouwd tot huizen. We komen langs een enorme stier Nandi

IMG0096

en bezoeken dan eerst de Achyutoraya tempel met de aangrenzende Sule Bazaar. De tempel is prachtig, er is veel meer van over dan we verwacht hadden. Veel fijn beeldhouwwerk. Dan lopen we verder langs een modderig paadje en later door de bananenplantages. De liggen nu tussen de ruďnes van het oude Vijayanagur, een stad die 33 km2 besloeg. Er woonden rond 1500 dan ook een half miljoen mensen! We komen nog hele aardige bananenplukkers tegen die ons een banaantje geven en hun oogst op een ossenkar aan het laden zijn. Ze brengen de bananen naar Hospet, vanwaar ze verder door heel Karnataka en Goa gaan. Een tak vol bananen levert 25 tot 40 rupee op vertellen ze. We zijn eigenlijk behoorlijk fout gelopen, maar bereiken uiteindelijk toch 2 andere hoogtepunten in Hampi: de olifantenstallen (leuk!) en het Lotus Mahalpaviljoen. Er zijn nog veel meer andere ruďnes in de buurt, deze stad is echt gigantisch.

IMG0091IMG0092

Een dik half uur teruglopen naar Hampi, waar we dan om 3 uur lunchen in het zelfde tentje. Goede thali met onder andere salade. Tegen half 5 weer op pad voor een ander hoogtepunt: de Vittalatempel. Weer een heel eind lopen, maar een leuke wandeling langs de rivier en over een hele brede oude weg. De tempel is schitterend. Echt een van de mooiste dingen die we tot nu toe hebben gezien. Helaas is er net een buslading toeristen losgelaten, anders was het helemaal perfect geweest. Het licht is echter heel mooi, voor het eerst komt de zon er een beetje door. De tempel is behoorlijk intact, compleet met dak en enorme prachtig bewerkte pilaren uit een stuk. Alles is hier overigens van graniet, overal liggen ook hele grote granieten keien. Als het donker wordt (6 uur) zitten we nog tot half 8 in ons tentjes en dan pakken we de bus terug naar Hospet. Al met al een hele leuke dag in Hampi gehad. In Hospet eten we een ‘set dose’ en sweets en gaan om 10 uur naar het busstation. Een en al onduidelijkheid hier, we weten niet waar de bus stopt en kunnen geen kaartjes kopen. We komen terecht in een bus naar Arsikere waar we dan maar in blijven zitten, zo kunnen we even goed in Belur/Halebid komen.

IMG0093