6 december 1993

6 december 1993 - Hospet, India

trein_jel_sas

Om half 7 zijn we dus niet in Hubli. We staan namelijk heel lang stil, vlak voor Hubli zoals later blijkt. Een Indiër in onze coupé gaat slapen en schrikt een uur later wakker: zijn we Hubli al voorbij? Nee, meneer we zijn nog helemaal niet bewogen. Maar om 8 uur zijn we er dan toch, meteen een rikjsa naar het busstation waar we om half negen in de bus naar Hospet kunnen stappen. Het is vol en ik moet eerst een uurtje staan maar verder gaat het prima. Op een stopplaats ontbijt gekocht van pakora en bananen en om kwart voor 1 zijn we dan in Hospet. Het is alweer de hele dag kloteweer, zoveel regen hadden wij niet verwacht; de zuidwest monsoon moest nu wel teneinde zijn, niet dus. Onderweg naar Hospet een hele landelijk omgeving, uitgebloeide zonnebloemvelden, heel veel ossenkarren, geen auto’s. Hospet zelf is modderig en druk. Jelle gaat eerst naar de bank om te wisselen wat weer een uur duurt. Ik zoek ondertussen een hotel wat ook niet echt meevalt. Een hotel heeft geen schone lakens, vanwege de aanhoudende regen. Later bekijken we samen nog een aantal hotels. De 2 beste zitten vol, 1 is te vies en we komen ook in een vrij smerig hok terecht, weinig gezelligheid dus gauw weer de straat op voor een lunch. Goede, goedkope thali en masala dosa.

IMG0090

Dan een wandeling, door Hospet, niet ons soort stad maar dat komt ook door het weer. We gaan dan naar het Tourist Home (zat vol) waar we willen proberen een gids voor Hampi te kopen, het winkeltje is echter dicht. We nemen dan maar een kopje thee en raken aan de praat met 2 Nederlanders zij zijn ook al vanaf september in India en Nepal, maar zijn voor de 2e keer op reis. Vorig jaar werd hun trip abrupt afgebroken door een armbreuk van hem. Heel gezellig gepraat en ook samen gegeten. Uiteindelijk is het half 10 als we terug naar ons ‘fijne’ hotel gaan. We zagen het even niet meer zitten hier, hadden spijt dat we niet direct door naar Hampi waren gegaan maar hebben nu toch een leuke avond gehad.