14 februari 1994

14 februari 1994 - Amman, Jordanië

Om 3.30 am samen met Rani en Ellen vertrokken naar de bus die ons naar het vliegveld zal brengen. Mooi klein busje dat direct naar de Indira Gandhi International Airport gaat. Dag India! We nemen afscheid van een op dit tijdstip rustig New Delhi. Weer veel gedoe op het vliegveld. Ellen, die Rani alleen komt uitzwaaien mag eerst niet mee naar binnen. De weegschaal geeft veel te veel aan zodat het lijkt of ik22 kilo heb terwijl m’n rugzak juist zo lekker licht leek. Koffiegedronken, precies de laatste rupees opgemaakt en heel lang wachten bij de douane. De vrouwelijke beambte wil mijn pen hebben. Het vliegtuig staat al te wachten. We zijn Rani kwijt en denken dat ze er niet inzit. Na het opstijgen blijkt van wel. De Airbus A310 gaat er 7 uur over doen naar Amman. Ontbijt, muziek, film en lezen. We hebben gisteren de Telegraaf van zaterdag voor 3 gulden gekocht. De tijd ‘vliegt’ om. In Amman afscheid van Rani. Het vliegveld is groot, schoon en georganiseerd. Geld gewisseld, er zijn 4 verschillende banken met verschillende koersen. Visum gekocht, geldig voor 2 weken. Zeer vlotte procedure bij de douane en dan zijn we plotseling in Jordanië. Wat is het anders! Mannen met arafat shawls, bewolkt, weer, veel auto’s en weinig bussen. Wel een bus naar de stad, vrij luxe. We rijden door het kale landschap. Dit is toch heel vreemd; geen bomen! Wel kassen, soms heel groen gras en veel zeer luxe uitziende huizen. Later wel een naaldbos. We hebben ons horloge 3,5 uur teruggezet en zijn dan om half 1 in Amman. Gelopen van het busstation naar het centrum. Heuvelachtig. Niemand valt ons lastig, geen bedelaars. Het is koud. Alles lijkt open ondanks Ramadan. We zien heerlijk brood, kip en kaas. Het centrum is heel westers. We vinden een kamer in het Cliff hotel, tot mijn verbazing vol backpackers. Douchen kost 1,25 want water is schaars is Jordanië. We zitten in de gezellige woonkamer. Je kunt hier zelf thee zetten enzovoort. We praten met veel mensen, onder andere 2 Nederlandse jongens (1 uit Sappemeer) en kopen brood, kaas en yoghurt. We krijgen veel tips voor Syrië en Jordanië. Om 8 uur gaan we slapen , we zijn dan ongeveer 20 uur op geweest!