15 januari 1994

15 januari 1994 - Colombo, Sri Lanka

Om half 8 opgestaan. Het ontbijt is inclusief en bestaat uit ananas, 2 toast, jam en boter, 1 ei en thee. Oké dus. Aan de ontbijttafel ontmoeten we een Frans stel. De jongen heeft een ontsteking aan z’n voet, zij zijn dus ook voorlopig aan Colombo gebonden en hij had dit ook in India opgelopen. Ongelooflijk zoveel mensen er wat krijgen!! Om 9 uur gaan we naar het ziekenhuis. Heel anders dan in Madras, veel drukker en masaler. Om half elf kunnen we bij een chirurg terecht, dit wordt uiteindelijk zelfs half twaalf! Hij verbindt de hand en zegt dat dit iedere 2 dagen moet. Ook goed. De dokter is hier, net als alles blijkbaar, veel duurder dan in India. Vervolgens lopen we naar de Tourist office waar we de adressen krijgen van Pakistan en Iran consulaten, maar daar kunnen we maandag pas weer terecht! Dan eerst maar met de bus naar Fort, het oude centrum. Hier valt op dat het ruim is, schoon, rustig, mooie panden maar de winkels vallen wat tegen lijkt het. 17 Poststukken liggen keurig in hun vakje op ons te wachten. Feest dus. Voor het lezen laten we eerst pasfoto’s maken, dat gaat hier vrij primitief. In een zelfbedieningsrestaurant met een soort thali (maar met rundvlees) en coca cola lezen we alle nieuwtjes. Daarna lopen we terug naar ons hotel waar we buiten zitten lezen en schrijven. Daarvoor heeft Jelle nog naar huis gebeld (15 januari), dit kon gewoon en moeiteloos collect call. Weinig nieuws aan het thuisfront. Verder brieven geschreven en naar de wereldomroep geluisterd. Om 8 uur gaan we naar de Pizza Hut. Ja, die heb je hier ook en alle Sri Lankezen komen hier met hun westerse kleren en eigen auto’s. Geen India dus. We nemen 1 tweepersoons pizza en drankjes. In eerste instantie wordt een verkeerde pizza gebracht en moeten wij 6 minuten extra wachten op de goede. Hij is lekker. We nemen ook nog 2 heerlijke ijsjes. Dan blijkt dat de pizza niet op de rekening staat, omdat het eerst fout ging. De ober zei toen al iets van ‘on the house’ maar wij verwierpen die gedachte direct weer als ongelooflijk. Bedankt zeg pizzahut. Zoiets hadden wij nooit verwacht. Over het algemeen lijkt de service beter en de mensen beleefder dan in India. Wij gaan blij slapen.