18 juni 1993

18 juni 1993 - Bukit Lawang, Indonesië

070jungletrack_orang

Om 9 uur vertrokken voor onze jungletocht. Onze gids heeft zijn zoon ook meegenomen die het grootste gedeelte van de spullen draagt. Het begint direct vrij heftig met een stevige klim en veel muskieten. We lopen in een gemiddeld tempo, rusten af en toe. De gids vertelt veel voer bomen en planten. We zien de grootste vogels uit het gebied, neushoornvogel, horen veel gibbons, voelen veel insekten (mieren, muskieten etc.). Ook zien we veel termietennesten. Op een gegeven moment ontdekt de zoon een orang-oetan in een boom vlak boven ons. Hij is zo tam dat we hem bananen kunnen voeren! De atmosfeer is heel vochtig, echt regenwoudachtig. Leuke wandeling. Om 1 uur stoppen we na een zeer steile afdaling bij een riviertje. ‘s Middags gezwommen en wat rondgehangen. De gids kookt rijst, groente en sardines. ‘s Avonds vuurvliegjes en junglegeluiden. Eigenlijk zijn we te vroeg gestopt met lopen zodat de dag wat lang duurt, dat is het risico van een gids nemen. We hebben wat kleding gewassen die absoluut niet droogt. Toen Jelle z’n sokken uitspoelde kleurde het water rood van het bloed, dit vanwege de bloedzuigers. De gids smeerde tabak op onze enkels om ze af te weren.

072