24 april 1994

24 april 1994 - Boğazkale, Turkije

IMG0027

Vandaag bekijken we Hattusas, de oude Hittietenstad (4000 jaar). Mede dankzij een tip van een souvenirverkoper komen we eenvoudig zonder betalen binnen. Als dank kopen we later een stenen hangertje bij hem. Het weer is eerst echt slecht, later knapt het op. De ruïnes zijn voornamelijk fundamenten, het geheel is wel heel oud en groot. De leeuwenpoort (gericht naar Egypte) is nog tamelijk intact. Verderop is ook een tunnel en een poort. Er zijn enkele toeristenbussen die het rondje rijden dat wij lopend afleggen. In de grote tempel (echt groot) zijn complete wegen en nog enkele stenen kruiken (van een meter hoog). We eten ons broodje met schapenkaas in de zon op. ’s Middags bezoeken we nog een andere hittietenplaats Yazilikala.  Dit is 3 km lopen en onderweg drinken we wat bij een motel. Als overal is het hier ook tè rustig. Yazilikale is een openlucht offerplaats met een paar mooie reliëfs.

IMG0025

Terug in Bogazkale drinken we thee bij een café en kopen nog maar zo’n heerlijk broodje bij de bakker. Het is echt een leuk dorpje met veel ganzen, kalkoenen, eenden, kippen en koeien. De ganzen hebben heel veel jongen. Aan de rand van het dorp snijden de vrouwen en meisjes iets tussen het gras vandaan dat ze ‘salata’ noemen. Opvallend is dat we in dit gat al 3 mannen ontmoeten die Nederlands spreken omdat ze daar gewerkt hebben. We gaan nog 1 keer naar de tempel waar nu heel mooi licht is en koeien lopen te grazen.

IMG0026

Foto’s maken. De thee op het café terras is lekker en goedkoop en we zitten een tijdje het dorpsleven te observeren. Het eten in ons restaurant is nu opeens ook normaal geprijsd en de bediening heel aardig en beleefd.