25 september 1993

25 september 1993 - Jaipur, India

043009010_recht

Heerlijk (uit)geslapen tot 9 uur. Ik vind dit echt een van de mooiste hotels tot nu toe. Onze kamer bestaat uit 3 even grote slaap-, zit- en badkamertjes. Veel nisjes en bogen en omdat het nog maar kort een hotel is, zeer goed onderhouden. Badkamer is dus zeer ruim met bad en ouderwets houten badrek. We hebben ook 2 fans, 2 stoelen, tafeltjes en een ‘watercooler’ en krijgen wc-papier en handdoeken. Het 50 rp-complete ontbijt is zeer uitgebreid en goed en we eten dit samen op, Dan eindelijk op weg naar de oude stad. Het is maar 500 meter van ons rustige, ‘paleiselijke’ hotel. De toegangspoorten staan er nog, de stadsmuren zijn gesloopt. Het weer wordt steeds zonniger (gisteren regende het hier!). We bezoeken het Hawa Mahal of ‘Palace of the winds’. Vanaf de 5 verdiepingen hoge voorkant bekeken de koninklijke dames het straatleven. Grappig gebouw, maar niet zo goed onderhouden als we gewend zijn in India. Ook het city palace is slecht onderhouden en voor 20 rp onze duurste attractie to nu toe! Leuk is wel de zogenaamde Observatory, een verzameling grote instrumenten gebouwd door Jai Singh (stichter van Jaipur) die een passie voor astrologie had. Van een afstandje net een speeltuin! Maar alles wekt waarschijnlijk nog perfect en de zonnewijzer wijst 2.13 uur aan. Tijd voor onze lunch! Sandwich en een drankje. Jaipur heeft heel veel winkels en we gaan shoppen langs de Johari Bazaar. Veel (half)edelstenen en we kijken wat rond voor een ringetje. Nog niets gevonden. Inmiddels is het helemaal zonnig en Jaipur een hele mooie stad met de grote roze stadspoorten. Met een riksja terug naar ons paleisje, waar we een tijdje om de binnenplaats zitten. Dan gaan we naar een goed vegetarisch restaurant in het centrum van Jaipur. Hier eten we een uitgebreide thali en drinken (weer eens) goede lassi.