4 november 1993

4 november 1993 - Thorung Phedi, Nepal

IMG0040IMG0041 018

Het is maar 2 uur naar Thorung Phedi, oftewel het basecamp van de Thorungla-pas. Daarom starten we na een ontbijt om kwart over 8. Meteen komen we een grote kudde jakken tegen, dus foto’s. het is gelukkig al weer wat warmer in de zon. Het lopen gaat langzaam want gestaag steil omhoog en we merken dat we heel hoog zitten; kortademig. De barometer komt onder de 600 MB (!) en houdt er ook mee op. Nog een theestop onderweg en voor de laatste keer (?) een rivieroversteek en om half elf zijn we bij de paar stenen gebouwtjes die het basecamp voorstellen. We krijgen een klein 4 persoonskamertje toegewezen, zeer basic en weer duurder. Het is hier superongezellig en kaal en koud. We eten soep en fried rice. En zitten dan een beetje ellendig bij elkaar te kleumen. We lopen nog naar beneden, naar wat er van de rivier over is (smal stroompje) en uil. Om een uur of 3 alvast maar het diner besteld: tomatensoep die we meteen krijgen en springrolls die we om half 6 krijgen.

4-11 nepal_jel_sas4-11 nepal_scheren

Tussendoor kaarten in een koude ruimte. Om 20 voor 7 liggen we in ons koude kamertje in de slaapzak. Het is niet meer leuk. Thorung Phedi ligt op 4500 meter.