5 september 1993

5 september 1993 - Varanasi, India

010011_recht012004

Om 5 uur opgestaan en om 6 uur zijn we aan een van de ghats bij de Ganges. We nemen een bootje voor 2 uur, een Engelsman gaat met ons mee, 2 kleine jochies roeien. We zien veel mensen baden, priesters en gewone mensen. Verder zijn er ook 2 crematies bezig, niet ons favoriete tijdverdrijf. De Engelsman vindt het echter zeer interessant en stapt hier uit de boot. Onderweg vaart er een paar keer een Indiėr een stukje mee en begint een praatje. Het blijken allemaal zijde- of andere verkopers te zijn. Veel bootje vol toeristen. De drukkere ghats zijn een grote chaos en wel leuk om te zien.009_detail_recht

Overal in Varanasi lopen heel veel koeien op straat (en honden en geiten). De steegjes rondom de ghats zijn helemaal een puinhoop, overal afval (dat nooit blijft liggen, waar moeten al die koeien anders van leven) en poepende en piesende mensen op straat. Soms wanen we ons in de middeleeuwen. Na de boottocht nemen we een stevig ontbijt van gebakken eieren, bananepannekoek en een pot koffie. Aan het eind van de ochtend gaan we naar Sarnath op 10 km van Varanasi. Dit is een belangrijke boeddhistisch oord. Er blijkt een mooi rustig, groen complex van tempelruļnes van 500 n. Christus te zijn. We kopen mango's, sinaasappels en ananas en picknicken op het gras. We bezoeken verder een Jainistische tempel en zien de restanten van de Ashoka-pilaar. Deze is bekend omdat hij vroeger een beeltenis van 4 leeuwen droeg, nu Indiaas nationale symbool, te bewonderen in het museum van Sarnath. Het museum is niet zo groot, wel leuk, licht en ruim. We hebben ook nog een moderne boeddhistische tempel bezocht, nagebouwd naar een veel oudere op de plek waar Budha z'n eerste 'preek' zou hebben gegeven. Terug in Varanasi, bezoeken we een zijdewinkel en kopen niets, ze hebben vaste prijzen. We rusten ongeveer 2 uur in onze kamer en gaan dan eten bij Sindhirestaurant. Een thali (rijst, chapatis, 2x curry, dhal, ander bonengerecht, raita en seets) kost maar 25 rupee (1,50) en is verrukkelijk. Veel grotere porties hier dan in de rest van Aziė en geheel verzadigd gaan we slapen.