10 december 1993

10 december 1993 - Srirangapatna, India

IMG0001

Om een uur of 8 op en om 9 uur op het busstation. Om half 10 vertrekt de bus naar Hassan dus we hebben nog tijd voor een ontbijt van vada (soort hartige donut) en chai. Dit keer wel een aardige conducteur die ons ook naar de bus voor Sravanabelagola verwijst in Hassan. In deze bus weer een eikel van een conducteur die steeds over onze bagage zeurt. Maar het weer is prachtig en de omgeving boeiend met suikerriet, palmen veel water, ploegende ossenkarren etcetera. We willen naar Sra omdat overal posters hangen van ‘the event of the decade’. In Sra is namelijk. een enorm Jainbeeld van Lord Bahubali en 1 keer in de 12 of 14 jaar vindt daar een geweldig festival plaats en wordt er van alles, van kokosnoten, yoghurt en bananen tot gouden munten en sandalwood over het beeld heen gestort. En dat festival is dus stomtoevallig net nu, of eigenlijk de 19e om 1 uur zijn we er, en er is natuurlijk geen kamer meer te krijgen dus laten we de bagage achter en beklimmen blootsvoets de 600 treden van de heuvel waarop het beeld staat. Onderweg zien we dat buiten het dorp een enorm tentenkamp is ingericht om de vele pelgrims onder te brengen. Boven hebben we een mooi uitzicht over de omgeving, maar minder zicht op Bahubli omdat hij helemaal is omgeven door steigers.

IMG0100

Het is al best druk hier en dus toch wel leuk om een keer te zien. Voorde klim hebben we geluncht met dosa’s en daarna drinken we cola met bananen en gaan dan weer terug naar het busstation. Om half 5 vertrekt de bus naar Srirangapatam ons volgende doel, vlakbij Mysore. Weer gedoe met de conducteur die nota bene 6 rupee voor de bagage wil! Moeten wij onze mening over Indiërs soms bijstellen of zijn ze hier minder aardig? In ieder geval zijn we om 6 uur in Srirangapatam. En nemen dan een riksja naar de tourist bungalow. We willen een nachtje hier blijven in plaats van in Mysore omdat deze tourist bungalow zo mooi schijnt te liggen. Hij is echter vol, maar er is wel plaats in een ander overheidsgebouw ernaast. Een enorm grote kamer (vrijwel leeg) voor 50 rp.

IMG0002

De communicatie met de beheerder verloopt niet echt vlot we raken een beetje geïrriteerd van de mensen hier. Of komt het misschien toch alleen omdat ze geen Engels spreken? We willen eten in de tourist bungalow, maar dat kan pas om half 8. Dan nemen we rijst met malai kofte en makhanwala. De hoeveelheden zijn flink en het is best lekker. Vroeg gaan slapen in onze enorme zaal (6x5x5m).