17 december 1993

17 december 1993 - Ooty, India

IMG0010

Voor ons vertrek heb ik nog een laatste ‘wildlife-experience’: een aapje zit opeens binnen op de vensterbank en kijkt mij met een kwaadaardige grijns aan. Om half 8 staan we langs de weg op de bus naar Ooty te wachten. Als er een bus langskomt, stopt die in eerste instantie niet, maar wij rennen erheen als hij voor de slagboom staat. De bus gaat naar Ooty en wij stappen dus in, maar dan blijkt het een privébus voor een groep biologiestudenten op werkweek te zijn. We mogen mee. Ze kunnen niet zoveel engels maar we moeten natuurlijk wel met ze op de foto. Er wordt voor iedere pauw langs de weggestopt en als er dan na een tijdje ook een tiffinbreak wordt gehouden nemen wij maar vriendelijk afscheid en stappen over op de public bus. Het is nog een hele rit (omhoog) naar Ooty. Het weer, dat vanmorgen stralend was wordt steeds minder we komen zelfs inde wolken. Om 12 uur zijn we eindelijk in Ooty (2300 Meter) en het is koud en nat. We willen met de zogenaamde toytrain verder (naar beneden) maar die blijkt de komende 3 maanden niet te rijden, vanwege ‘landslips’. We nemen dan eerst maar eens een thalilunch en kopen lekkere broodjes en dan willen we eigenlijk wel zo gauw mogelijk weer weg uit dit kille oord. Wel een leuk plaatsje lijkt het, maar meer iets voor in de zomer, wij hebben zelfs onze dikke truien aan. We moeten een tijdje wachten en kunnen dan met de bus naar Mettupalayam, vanwaar als het goed is een trein naar Cochin gaat. We dalen weer snel en het wordt ook weer warmer, in M. zelfs te warm. Op het station kunnen we tot onze verbazing makkelijk boeken voor de trein van 19.30 uur en we zullen dan morgenochtend vroeg in Cochin aankomen. Perfect dus. Wat rondgekeken in het plaatsje, veel moeite gedaan om WC-papier te vinden en uitvoerig gesproken met de hotelhouder bij wie we een sodaatje drinken. We eten op het staton masala dosa en om half 8 precies vertrekt onze trein waar tot onze verassing veel toeristen inzitten. Na een uurtje zijn we in Boimbatore waar de trein in tweeën wordt gesplitst (helft naar Madras, helft naar Cochin). Wij blijven dan meer liefst tot 1.30 uur stilstaan. Achteraf is dit gewoon de bedoeling want we komen keurig volgens schema om 6 uur ‘s ochtends in Cochin.