19 december 1993

19 december 1993 - Cochin, India

Als we wakker worden is het tot onze grote schrik al elf uur! Snel aangekleed en wegwezen. Gelukkig gaat er om tien voor 12 net een boot naar Fort Cohin. We ontbijten (heerlijke toast) in het leuke tentje hier en lezen de dikke zondagskrant met een special over Kerala. Als we hiermee klaar zijn is het al half 2. We bekijken dan eerst de St. Franciscathedral, de oudste kerk van India.

IMG0013

Gerestaureerd en protestant gemaakt door… wie anders dan onze voorvaderen. Dit heeft waarschijnlijk vooral ingehouden dat ze alle versiering eruit hebben gesloopt. Een grote, sobere kerk dus met Hollandse grafstenen. Nu zijn de voorbereidingen voor kerst in volle gang en er staat zelfs een boom. We lopen dan onder andere langs de Chinese visnetten en verder langs de kust.

IMG0012

En blijkbaar lopen we een beetje fout want het is een zeer lange hete wandeling en we moeten zelfs nog een rikjsa nemen om bij het Dutch Palace te komen. Dit is een grote teleurstelling. Slecht onderhouden, grote troep eromheen, binnen mag je slechts 2 kleine ruimtes bekijken en nergens foto’s maken. De mooiste muurschilderingen van India (volgens Tony) vallen ook wat tegen. Ernaast is de joodse wijk met veel antiek/oude troep winkeltjes, specerijenpakhuizen en een mooie synagoge.

IMG0014

Vervolgens gaan we met een bus terug naar het vasteland. We stappen in het centrum van Ernakulam uit want we hebben gehoord dat hier vandaag een olifantenparade is. We volgen het spoor van olifantenpoep (honderden kilo’s!) en komen dan op een stadionterrein met tribunes waar 51 olifanten in een halve cirkel staan. Prachtig opgetuigd, compleet met parasol. Er is een touwtrek wedstrijd van heel veel mannen tegen 1 olifant die met zeer veel gemak wint. Zelfs doe ik ook nog mee aan de wedstrijd 85 vrouwen tegen 1 vrouwtjesolifant. Wij winnen en krijgen allemaal een banaantje.

IMG0015IMG0016

Dan zijn er nog olifantraces en dan is het afgelopen en gaat het zeer talrijke publiek naar huis. Wij willen vanavond graag het traditionele kathaklidansen zien en informeren bij Woodlands hotel waar men vertelt dat er vanavond een speciale voorstelling is vanwege de Tourist Fortnight vlak in de buurt. We drinken daar dan een soda en gaan dan naar de TDM Hall want om half 7 begint de voorstelling. Er is nog weinig publiek maar later loopt de zaak vol. Eerst is het vrij statisch wel met prachtige kostuums en muziek, constant zang van 1 man. Later blijkt dat dan de voorstelling nog niet echt begonnen is, want scene 1 is zeer wervelend, het verhaal is duidelijk en de dans prachtig om 8.20 uur is scène 1 (van de 5) over en houden wij het voor gezien, hoewel het zeer de moeite waard was. Maar we hebben honger. We eten dan in het woodlands waar de porties niet groot, maar de prijzen laag en de ambiance sjiek is. Lopend naar huis door het rustige Cochin na weer een hele leuke dag.