Dag 19 Kordel - Kell am See (6 juni)

6 juni 2019 - Trier, Duitsland

Ben ik even blij dat er geen campings in de buurt waren. Vannacht hevig onweer en veel regen, de temperatuur is gedaald van 29 naar 19 graden. Goed ontbijt en lunch besteld, slechte keus want ik moet zelf smeren. Er zijn namelijk 2 slagers in de buurt waar je heerlijke broodjes kan krijgen. Deze tip kreeg ik net voor mijn vertrek van Cees, ook uit Leeuwarden. Cees heeft mij in PostPlaza geïnformeerd over zijn tocht, waar hij het laatste stuk misschien volgend jaar gaat afronden. De website van Cees is te vinden op: https://cjklomp.reislogger.nl/

De laatste kilometers over de Eifelsteig zijn schitterend. Het is enorm steil, ben zwaar aan het hijgen,  moet weer paadjes zoeken, over rijen met boomstammen klimmen. Op sommige plekken is de laatste passeerder Varus met zijn legioenen op weg naar het Teutoburgerwald geweest en waar hij vernietigend in de pan is gehakt door mijn Germaanse voorvaderen. Tot hier en niet verder! Ik rag de afstand naar de brug over de Moezel af met een snelheid van 5,3 per uur (13 km). Als ik een spier voel in mijn been/lies besef ik dat dit tempo niet als de standaard kan/moet instellen. Maar het weer is veel koeler en ik heb mijzelf taart beloofd in Trier.

Ik wikkel eerst de formaliteiten af. De Porte Nigra, de Dom, het afstempelen en het marktplein. Maar het moet gezegd, Trier is een schitterend stad. In de Dom steek ik ook nog een kaarsje aan, ik bedenk me dan opeens dat ik de gewoonte van Fred van den Broek (mijn schoonvader) overneem. Dat zal vast niet verkeerd zijn.

Daarna de koffie en taart op het marktplein, een splurge voor 8,10 euro. Maar ja ik ben trots op mijzelf want ik heb Trier bereikt. In de Romeinse tijd bekend staand als  "Roma Secunda", ik ben een heel eind.

Na een verblijf van 2 uur weer verder, grotendeels over de Saar-Hunsbruck Steig. Weer een prachtige route. Tent opgezet en op naar de schnitzel. Ik beland of all places in een Landal-restaurant. Het is veel te veel, maar ik werk het met veel moeite naar binnen. Elke calorie telt.

Vandaag 45 km (waarvan enkele kilometers in de Dom op zoek naar de “Heilige Tunica”).

1. Angela Visser:
    7 juni 2019
    Hoi Jelle, wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen. Heel grappig!
    Misschien toch maar een boek uitbrengen....

Succes, geniet van je reis. En ik blijf je volgen (niet onder werktijd natuurlijk...).

Groet, Angela