Dag 3 Doornik - Saint Quentin (29 juni 2022)

29 juni 2022 - Saint-Quentin, Frankrijk

Woensdag 29 juni Doornik- Saint-Quentin

Om 9:15 gestart waarbij ik al snel Frankrijk bereik, de tocht is eerst langs de Schelde, maar ik passeer ook over stroken kasseien uit de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Super natuurlijk.

kasseienkasseien

De route is vervolgens weer erg fraai met soms hele smalle paadjes langs de Schelde.

Scheldegedenkteken

Bereik om een uur of 4 de bron van Schelde. Mooi complexje waar de bron ontspringt uit gemetselde nis die door Vlaamse monniken werd aanbracht in de dertiende eeuw. De oude tekst staat vanwege de leesbaarheid ook nog eens op een koperen plaatje.

Heldere bron
Gezegend is uw bestemming.
Uit gewijde grond ontspringend
bevloeit en verrijkt gij de edele Nederlanden
en zovele roemrijke steden kussend stort gij U groots in de zee

IMG_8836IMG_8828IMG_8831
Moet dan nog een pittig heuvelachtig deel doen naar Saint-Quentin. Sta op een  prima plek op de gemeente camping (6 euro).

vandaag 119 km gefietst, die best pittig waren (ongeveer 25 graden)