Dag 45 Abbiategrasso - Pavia (2 juli)

2 juli 2019 - Pavia, Italië

IMG_3718

Vandaag 8 uur vertrokken, na het stadje een kaarsrechte route met een klein knikje van 20 km langs een kanaal met fiets/wandelpad, lekker effectief. Het is een Nederlands vlakke route, met veel racefietsers, door de rijstvelden (worden besproeid met iets onwelriekends) en zelfs kiwi’s, ze zijn helaas nog niet rijp. Na een kilometer krijg ik het lumineuze idee om voor het eerst deze trip mijn oortjes maar eens te gebruiken. De route door de povlakte wordt namelijk gezien als saai en heet, maar met de muziek is het een bijzonder prettige route om te doen en je gaat er ongemerkt iets sneller door lopen. Voor de vitaminen heb ik een kilo nectarines in de rugzak. Het hostel waar ik op de dorm slaap is weinig inspirerend en te ver buiten de stad, wel met een grote gemeenschappelijke ruimte en prima om de route te bepalen. Het hostel wordt vooral gebruikt door studenten en werkers van het ziekenhuis, er is nu een grote groep studenten uit vooral Vietnam en Rusland die een maand lang hier verblijven. Ik kom nu op de Via Francigena, een route uit 990 beschreven door de Engelse aartsbisschop Siegeric. Om me wat te verdiepen schaf ik via bol.com een ebook over de Via Francigena aan. Ik had verwacht dat het op de VF wat drukker (eufemisme) zou zijn met wandelaars, maar het boek zegt “verwacht niet iemand tegen te komen al wordt het ieder jaar ietsje drukker”. Dit jaar zal ik dat wel zijn. En Italianen lopen liever niet of in de echte bergen. Dat weten we dan ook weer, het komt dus goed uit dat ik de muziek nog even had bewaard. Tussendoor nog goed nieuws uit Nederland, Rixt is met een 9 (achter de uitslag staat tussen haakjes: je bent hiermee de beste student) over naar het derde jaar. ‘s Avonds op de dorm met tv nog met een Italiaanse gast de voetbalwedstrijd USA-Engeland gekeken, hij vindt het jammer dat ik zo slecht Italiaans spreek.

Vandaag 32 km (max 35 graden)

1. Deine Tochter:
    3 juli 2019