Dag 51 Berceto - Pontremoli (8 juli)

8 juli 2019 - Pontremoli, Italië

IMG_4083

Eerst ontbeten in het dorpje en dan om 8 uur vertrokken. Stevig klim naar de Passo della Ciesa op 1.041 meter. Als beloning koffie met blauwebessentaart, tref daar ook Jack uit Boston, we besluiten om samen naar Pontremoli te lopen. Jack is een aankomende 18 jarige student die  de VF loopt vanuit Canterbury. Wel weer eens leuk wat wandelgezelschap, Jack loopt stevig door op een lange afdaling (en uiteraard ook klimmetjes) over smalle paadjes. Onderweg treffen we een sympathieke Italiaan die ons een wijntje aanbiedt. Hij maakt in het oude huis (in een verlaten dorp, na de oorlog is zo’n beetje iedereen naar Amerika gegaan) van zijn overleden vader zelf wijn, vorig jaar wel 1.000 liter en geheel op gemaakt. We zijn er nog lang niet maar we kunnen niet weigeren, beide een witte en ik neem daarna ook nog een rode. Echt lekker en verfrissend op zo’n zwaar tochtje. Komen pas om 4 uur aan in een heus kasteel, in een deel ervan zitten een aantal dorms met losse badkamers en ook een museum. Echt een unieke  locatie, het plaatsje zelf doet zeer Middeleeuws aan met smalle steegjes, stadsmuren, slingerende rivieren en het kasteel dat boven de stad uit torent. Gaan daarna nog wat eten en drinken op het Piazza del Duomo. ‘s Avonds bij terugkomst zit het kasteel op slot en moet je de poort als kasteelheer openen en heb ik het nog even bezichtigd.

Vandaag 31 km (temp beginnend op 20 graden tot max 33 graden op eindbestemming)

1. René Swart:
    11 juli 2019
    Jelle op de foto lijkt het of je wat bent aangekomen😂