Dag 6 Pagny sur Meuse - Douzy (2 juli 2022)

2 juli 2022 - Douzy, Frankrijk

Zaterdag 2 juli Pagny-sur-Meuse – Douzy

Heb eerst een redelijk ontbijt in het hotel en vertrek dan om 8 uur. Heb windje mee dus het fietst lekker weg. Ga eerst naar Commercy, hier schijnt de madelaine te zijn bedacht. Ga naar een bakkertje om ze te kopen, maar helaas geen madelaines. De volgende bakker heeft ze ook niet. Wordt door verwezen naar een soort van musea waar ze wel schijnen te zijn, maar ik ben er 10 minuten te vroeg. Gaat pas om 9 uur open en besluit om ze thuis maar een keer te eten.

MadeleinesIMG_8994IMG_9010

Fiets verder (dode marter onderweg) naar Verdun, waar ik koffie met een heerlijk abrikozentaartje eet, dit maakt de gemiste madelaine weer goed. Buiten Verdun ligt de oorlogsbegraafplaats waar ik naar toe ga, nog een stevig klimmetje met de bagage. De oorlogsbegraafplaats is behoorlijk indrukwekkend, je gedachten gaan wel uit naar de jongens die rechtstreeks de dood moesten inlopen.

begraafplaatszonnebloemen

Daal de heuvel weer af om bij een aantal bankjes in de zon te lunchen. Daarna weer een mooie tocht naar Mouzon, wat een leuk plaatsje schijnt te zijn. Helaas is de camping in mijn app er niet meer zodat ik nog verder moet. Nog 8 km naar Douzy op een mooie camping met allemaal fietsvoorzieningen, zoals watertappunt, overkapping met zitjes en oplaadpunten. Er zijn hier nog een aantal Nederlandse Maasfietsers.

Vandaag 160 km, door lichte zijmeewind bijna 21 km per uur (ongeveer 24 graden)