Dag 5 Val de Meuse - Pagny sur Meuse (1 juli 2022)

1 juli 2022 - Pagny-sur-Meuse, Frankrijk

Vrijdag 1 juli Montigny le Roi -  Pagny-sur-Meuse

Vertrek al om 7 uur zonder bagage naar de bron van de Maas. Ik ben gisteren al op de route aangekomen maar moet nog 20 km naar het oosten. Trap flink door over de heuvels naar de bron. In het programma van de Maas van Huub Stapel  van vorig jaar bleek de Maas uit een vage put te ontstaan, maar nu blijkt er mooi terrein buiten het dorp te zijn. Nog wat kleine boompjes maar het complexje waar de Maas begint lijkt over enige tijd zo uit de Middeleeuwen te komen.

IMG_8917IMG_8956

Ben er alleen en het is er wel idyllisch in de ochtendzon. Ga dezelfde route weer terug en pak de spullen snel in om verder te gaan. Koop nog wat ontbijtspullen in het dorp en ontbijt na 15 km op een mooie plek bij een groot kruis. Fiets door een mooie omgeving, waarbij ik de steeds wat breder wordende Maas regelmatig oversteek. Ik zie veel buizerds en een dood hert langs een weggetje. Fiets ook over grindpaadjes en heb een aantal flinke klimmetjes die alleen op de kleinste versnelling zijn te doen. Kom langzaam in Jeanne gebied. In Neufchâteau staat een groot beeld van haar op een verder nogal verlaten stukje stad.  Fietst verder naar haar geboorteplaats Domremy-la-Pucelle. Passeer onderweg eerst nog een grote basiliek. Heel bijzonder is dat haar geboortehuis er nog staat, waar nu ook een museum bij zit.

IMG_8986IMG_8988IMG_8994

Helaas is er geen camping befietsbaar, dus boek ik een hotel op de route. Het blijkt een echt snelweghotelcomplex met  kamers in een buitenvleugel te zijn en waar het restaurant 1 km eerder is geplaatst. Ik ga hier een hapje eten met  voornamelijk vrachtwagenchauffeurs ieder aan een eigen tafeltje. Ik val hier niet uit de toon. Bij het afrekenen vraagt de serveerster wel of ik ook vrachtwagenchauffeur ben, ik zie er zeker toch net wat anders uit.

Vandaag 140 km gefietst (ongeveer 21 graden)