Dag 27 Oppenau - Hasemannhutte (14 juni)

14 juni 2019 - Hasemann Hütte, Duitsland

Vandaag het Schwarzwald in en naar de Westweg. Dat kon al een dag eerder, maar de Westweg schijnt enorm zwaar te zijn en het eerste deel is minder mooi las ik. Dat greep ik maar aan als een goed excuus om het uit te stellen. Redelijk snel na vertrek tref ik een opa, vader en zoontje bezig met het kappen van een boom. Gooi rugzak af om dit even gade te slaan en help het zoontje nog met de zware kabel. De boom komt na het omzagen met bulderend geluid naar beneden (zie video). Boom wordt razendsnel van de takken ontdaan en weggesleept door de opa. Zoals bekend is er een groot keverprobleem door de droogte en warmte en de bomen met een bruine kruin door de kevers worden omgehaald. Dit is een enorm probleem, ook mij vielen later de bruine kruinen op. De prijs is door het overaanbod van hout gedaald met 15 euro per m3, van 95 naar 80. Ik vraag nog even naar de lengte van de boom en die wordt geschat op 22-23 meter, ik meet het later nog even na en het is 25 meter zonder de kruin. Zij vonden het een kleintje. De eerste 5 km uit het hotel stijg ik maar liefst 500 meter en ik zie dan mijn hotel vanaf een parasailplek in de verte liggen. Kom daarna in Oberhammersdorf waar al het hout wordt verzaagd. En dan de fameuze Westweg, valt eerst nog mee, en eet een hapje in Hausach. Wil nog naar de Hasemanhütte voor het overnachten. Mijn derde klim van 5 km met een stijging van 500 meter en ik kom pas na negenen aan. Inmiddels mis ik elk observatievermogen en beoordelingsvermogen en mijn vermogen is onder nul gezakt. Ik zie helemaal de trap naar de slaapvliering niet en besluit de tent op te zetten (er is weer niemand, ik dacht dat Duitsland een wandelland was). Het blijkt ‘s nachts ook nog eens te stormen op de top van de Farrenkopf,  gelukkig lig ik een kleine verlaging.

Vandaag 40 km (1.684 meter geklommen en 1.309 meter gedaald en ruim 9,5 uur gelopen) sommige stukken leken wel op een commandotraining.