Dag 37 Airolo - Sobrio (24 juni)

24 juni 2019 - Sobrio, Zwitserland

Lekker lang uitgetrokken voor het ontbijt, toch even rustig op gang komen na de pas. Geen last van de spieren, maar aan de voeten merk ik het wel. Vandaag over de Strada Alta naar Sobrio, hele mooie route met veel hazelnootbomen. Grote delen van de kleine paadjes zijn net gemaaid. De Strada Alta is echter behoorlijk pittig, veel steil dalen over grote stenen, stap voor stap. Niet bepaalt makkelijk. Duurt ook veel langer dan verwacht, het schiet niet op. Onderweg mooie zeer kleine dorpjes (liggen allemaal ongeveer halverwege de bergwand) met slechts 1 winkeltje onderweg en die is maandag dicht. Mijn lunch is dus uiterst karig met 2 snickers, een appel en een peer. Belandt op een gegeven moment in een tuin waar een helikopter Zwitserse dakpannen aflevert bij de bouwvakkers, behoorlijk spectaculair met veel wind (zie video) en de pet waait af.

Onderweg contact met Jort (zoon) die morgenavond langs komt voor 2 dagen meelopen en de rest. Heel erg leuk voor mij. Interrailpas (hij gaat hier na interrailen) is helaas nog niet binnen want hele systeem ligt er uit, morgenvroeg dus eerst naar Utrecht om het bij de internationale balie proberen te regelen en anders daar maar een los kaartje kopen en dan in de trein te springen.

Ik kom net na zessen aan bij Da Norma, vanochtend had Norma gemaild dat ze niet wist wanneer ze er was en dat de deur open zou staan (stond ook letterlijk open). Vlak na het boeken had ze al gemaild dat ze niet kon koken, jammer. Het enige restaurant in het dorpje blijkt helaas dicht op maandag en dinsdag. Gelukkig is in het guesthouse een keuken met ook nog een pak pasta, dus dat kook ik en voeg het laatste blikje Riomare erbij. Intussen belt Norma en zegt dat ze helemaal niet thuis komt en vraagt heel aardig of alles goed gaat, het goede nieuws is wel dat ze morgenvroeg om 8 uur voor ontbijt kan zorgen. Blijkbaar is er iets bijzonders aan de hand. Het is wel een top guesthouse met kleine kamertjes maar met keuken en een grote gezamenlijke kamer en heel veel opgezette dieren. Er ligt ook een enorm Hüttenbuch met de eerste epistels en tekeningen al uit 1983. Het is wel zeer apart om hier als enige gast in het grote guesthouse te zijn, Norma heeft zelf een huis er direct achter.

Vandaag 37 km